Horea Mihai Badau

blog de ardelean

Frumoasa seara

Ieri am participat la cea mai frumoasa actiune civica de pana acum (Adriane, stiu ca suna ca inceputul postului tau, dar n-am ce sa fac, propozitia e in mine de cand am plecat din fata tvr:) : aproape 100 de oameni au citit in strada, in fata televiziunii publice, pentru a protesta fata de tabloidizarea programelor tv si a cere cultura pe micile ecrane.

M-am bucurat sa vad ca publicul incepe sa fie critic fata de produsele media de proasta calitate, ca iese in strada ca sa ceara televiziunii sa-si puna in practica rolul formativ. Astfel, incepe sa fie demontata scuza atat de des invocata de jurnalistii care ne intoxica cu programe de proasta calitate: ‘’asta vrea publicul’’. Nu, nu asta vrea publicul. Dovada sunt si cuvintele spuse de initiatoarea protestului si de unul dintre beneficiari ”Exista cititori si ei nu sint niste idioti abrutizati care sa moara de grija cifrelor de vinzari si a ratingului” si ”A fost vorba de un protest impotriva tabloidizarii televiziunii (nu neaparat numai TVR) si de un semnal ca exista public educat, inteligent, cult, cu seturi de valori asemanatoare”.

Astfel de cuvinte erau tratate ca erezii acum doi ani, cand s-a infiintat Asociatia Consumatorilor de Media, de catre jurnalistii care spuneau ca publicul isi doreste si se hraneste numai cu violenta si sex la tv.

Lucrurile se schimba. Publicul spune ce vrea. Si, nu spune ceea ce si-ar dori sa auda jurnalistii. Iar televiziunea publica cum reactioneaza? Cheama jandarmii, cum inspirat si-a intitulat postul Razvan Tupa!

Este acelasi mod de raspuns cu care ne-am confruntat si noi, cand am depus flori si lumanari in fata Protv-ului la ora 17, in semn de protest fata de violenta din jurnalul difuzat la acea ora. Detalii: Aici si aici

Numai ca, spre deosebire de Protv, care este o televiziune comerciala, TVR este o televiziune publica si nu putem accepta in niciun caz renuntarea la rolul sau formator, pentru a urma politica de programe a televiziunilor comerciale.

Am fost informat ca a fost discutata o modalitate de raspuns la actiunea ‘’cititorilor’’ in cadrul Consiliului de Administratie al TVR care s-a intrunit in dimineata zilei respective. Victor Socaciu a cerut in plenul consiliului, ca directorul canalului sa coboare in fata televiziunii pt a sta de vorba cu protestatarii. Ceilalti membri ai consiliului s-au opus, insa, pe motiv ca ‘’nu trebuie sa-i incurajam’’, ‘’nu trebuie sa-i luam in seama, ‘’se vor strange 20-30 de oameni acolo…’’. Asa incat, decizia finala a fost sa se faca stire si atat (care, din cate am inteles, nu a fost vazuta de nimeni)

Din pacate, suntem inca in ’89….inainte de luna decembrie…

Normalitatea din 2008 este ca jurnalistii si managerii institutiilor media dialogheaza cu publicul (la urma-urmei este clientul lor, nu?). Este normal ca publicul sa fie consultat inainte de lansarea unei grile de programe…

Manifestari ca cea de ieri ma fac sa-mi sporeasca increderea ca astfel de actiuni vor avea loc cat de curand si vom intra cat de curand in normalitate.

Tuturor celor care ati participat la ‘’cititoriada’’, multumim ca existati. Ne-ati facut sa simtim ca se va schimba ceva si, pentru o seara, am trait frumos.

Romania este un loc putin mai placut de existat

Mi-a placut mult sa vad la fata locului si bloggeri, care m-au facut, cu aceasta ocazie, sa-mi intaresc parerea ca ei sunt jurnalistii viitorului. Au filmat, au fotografiat, au scris…aici: fotoreportaj demn de orice cotidian de mare tiraj,(autor, alex mihaileanu), un filmuletz excelent, realizat de prietena lui Adrian Cristea (acum e clar unul dintre lucrurile care va leaga, Adriane: pasiunea pt filmat!), costiiiiiin! Super-tare filmul! As vrea sa le difuzam pe amandoua la prima Zi fara Televizor! Adrian a scris foarte fain (a avut aceeasi idee ca mine!:D, mi-a mers la suflet ce au scris Cezar Paul Badescu si Razvan Tupa; Andrei a fost discret, ca de obicei, nici nu s-a bagat in fata camerelor de vederi, nici nu a scris… am vorbit cu Bobby Voicu si Michael Haulica , chestii faine si sper sa le punem in practica in curand. Am recitit in Jurnalul de idei al lui Noica (biblia mea inca din clasa a doispea) lucruri care m-au dus cu gandul la inceputul profesoratului cum ar fi ideea ca profesor este acela care te invata sa inveti…era o atmosfera calda si relaxata in fata tvr-ului, care te imbia la lectura…nu poti citi oriunde si oricand…dar acolo se putea

La un moment-dat am facut lectura comuna cu costin (www.ecostin.com, bineinteles!) la umbra ghipsului batran…

la final, ne-am caznit sa facem rost de un pix, sa-si treaca, in mod traditional adresa blogului pe ghips (www.ecostin.com, bineinteles!)…nu am gasit niciunul! De unde concluzia: lumea avea multe carti, da’ niciun pix! O fi avand vreo valoare sociologica observatia asta?:)) sau filosofica, Adrian?

trebuie sa mai spun: felicitari teroristei care a ales sa nu faca parada si sa nu se bata cu pumnul in piept pentru actiunea extraordinara pe care a initiat-o. toata lumea a cautat-o la locul manifestarii si nimeni nu a gasit-o pentru ca ea a ales sa-si citeasca cartea alaturi de ceilalti fara sa-si dezvaluie identitatea. Jos palaria, luciat!

Si, idée-proiect, in curand, realitate!: ‘’premiile blogosferei’’. Prin care va vom invita sa premiati sau sa sanctionati cele mai bune/cele mai proaste produse media. De ex: cea mai buna/proasta emisiune de televiziune, jurnal de stiri, cel mai credibil/incredibil jurnalist, etc. Sa dati voi ”note” jurnalistilor. Ce parere aveti?

p.s. ce nu mi-a placut…oamenii care au venit in fata tvr ca sa-si faca imagine. nu-i mai spun, ii stiti si voi…bleah!

Update: a scris si mediafax despre protest

September 5, 2007 Posted by | Uncategorized | 5 Comments