Horea Mihai Badau

blog de ardelean

Declaratia Drepturilor Consumatorilor de Media

(Selectiuni)

Preambul: Mass-media nu exista decat prin publicul sau diversificat. Consumatorii de media au drepturi care trebuie sa le fie recunoscute. Libertatea de alegere, egalitatea in drepturi fata de comunicarea audiovizuala, dreptul la expresie si participarea publicului sunt principii care fundamenteaza aceste drepturi.

Noi consideram ca recunoasterea acestor principii si a acestor drepturi constituie fundamentul unei media libere, plurale si de calitate

1. INFORMARE CORECTĂ: Orice consumator de media are dreptul să fie informat corect cu privire la evenimentele care fac obiectulactivităţii de presă. Informarea nu trebuie sa lase loc nici uneidiscriminări, să deformeze sau sa prezinte fragmentar realitatea.(…) Sondajele de opinie trebuie sa fie restituite, daca nu este posibil, in integralitate, atunci macar fara omisiuni sau interpretari.

2. LIBERA EXPRIMARE: Orice consumator de media are dreptul la exprimare in audiovizual si în presa scrisă. Trebuie să i se garanteze un drept de răspuns la mesajele care îl agresează. (…) Institutia media trebuie sa aiba un serviciu de dialog direct cu publicul accesibil si transparent. Prin intermediul acestuia consumatorul de media poate sa formuleze orice intrebare sau reclamatie cu privire la fondul sau forma programelor. El are dreptul la un raspuns clar si motivat la reclamatia sa.

3. TRANSPARENŢA: Orice consumator de media are dreptul să cunoască structura acţionariatului instituţiilor media şi să fie informat cu privire la schimbările care se produc. (…) `Orice consumator de media are dreptul la transparenţă privind stabilirea grilei de programe a posturilor de radio şi televiziune sau privind politica editorială a unui ziar. (…) Orice consumator de media are dreptul să fie informatcu privire la folosirea taxei radio-tv. (…) Orice recurs la play back, la râsete sau aplauze preînregistrate trebuie anunţat şi legitimat de către operator. (…) Modul de transmitere al unui program trebuie specificat clar (in direct, inregistrat sau redifuzat). (…) Orice telespectator are dreptul de a fi informat asupra sondajelor de audienta, in special asupra metodologiilor, tehnicilor si intinderii lor.

4. DIVERSITATE: Orice consumator de media are dreptul la emisiuni şi la produse media diversificate, care să răspundă nevoilor de informare, de cultură şi de divertisment. Consumatorul are dreptul sa aleaga si sa propuna produse media. (…) Canalele de televiziune ar trebui sa difuzeze un program maximum la 2 ani dupa ce a fost cumparat sau produs. Telespectatorului trebuie sa i se propuna opere originale.

5. EDUCAŢIE : Consumatorul de media are dreptul la emisiuni educative şi la emisiuni de analiză a mecanismelor de funcţionare a mass-media. Consumatorii de media au dreptul la educatie critica privind mass-media de-a lungul ciclurilor scolare. Educatia media trebuie considerate ca o disciplina autonoma in scoli. (…) Mass-media trebuie să işi asume si să puna in practica rolul său formator. (…)

6. PROTECŢIE: Consumatorii de media au dreptul de a fi protejati împotriva violenţelor şi a abuzurilor. Orice consumator de media are dreptul sa refuze actiunile media care pot aduce atingere persoanei sale, vieţii sale private sau imaginii sale. De asemenea are dreptul să protesteze privind difuzarea sau tipărirea unor mesajeabrutizante, mercantile, violente sau sexiste. Sunt interzise emisiunile cu un caracter rasist. (…) Consumatorul de media are dreptul sa fie protejat de publicitatea agresiva sau mascata si trebuie prevenit într-o manieră clara printr-un semnal initial si final asupra oricarei secvente publicitare. (…) Nivelul sonor al spoturilor publicitare nu ar trebui sa fie mai ridicat decat al programelor pe care le preced sau succed. Emisiunile sponsorizate trebuie sa fie clar semnalate.(…) Promo-urile nu trebuie sa intrerupa emisiuni sau filme.

7. IDENTITATE: Orice telespectator are dreptul la respectarea identitatii sale culturale. Minoritatile nationale au dreptul la emisiuni regulate cu privire la culturile lor de origine si la realitatile lor. Parintii si copiii au dreptul de a alege si propune produse media potrivite, reprezentand toate culturile lumii, cu scopul de a le stimula imaginarul. (…)

8. ACCESIBILITATE: Orice consumator de media, oricare ar fi situatia sa geografica are dreptul sa beneficieze de mijloace de informare. Institutiile media trebuie sa faca eforturi pentru a facilita intelegerea produselor media in randul surzilor, persoanelor cu dizabilitati sau persoanelor de alta nationalitate.

November 18, 2008 - Posted by | Uncategorized |

2 Comments »

  1. 🙂

    Comment by Illusion | November 24, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: