Horea Mihai Badau

blog de ardelean

Dezbaterea ”Europarlamentarele si razboiul electronic” (cum a fost)

La dezbaterea privind alegerile europarlamentare şi războiul mediatic organizată de Asociaţia Consumatorilor de Media şi Club A au participat ca invitaţi speciali Diana Dragomir, iniţiatoarea unuia dintre primele site-uri politice (www.epolitics.ro), Marian Miluţ, preşedintele Partidului Naţional Creştin Democrat precum si Cristian Dorombach, deţinătorul cunoscutului blog www.piticu.ro.  Media moderne – media postmoderne  Tema dezbaterii a fost legată de posibilitatea ca Internetul să ofere o alternativă “curată” televiziunilor în mare parte deţinute de aşa-numiţii moguli de presă sau dacă, dimpotrivă, internetul va deveni un câmp al bătăliilor murdare între politicieni care angajează omeni să posteze comentarii favorabile lor şi defavorabile adversarilor lor politici.Moderatorul dezbaterii, preşedintele Ascmedia, Horea Mihai Bădău l-a rugat pe Marian Miluţ în debutul dezbaterii să caracterizeze critic peisajul mediatic românesc. Preşedintele PNŢCD, Marian Miluţ şi-a început intervenţia exprimându-şi nemulţumirea cu privire la faptul că din 2004 partidul din care face parte a fost practic exclus din câmpul dezbaterilor televizate şi că de doi ani de când a fost numit preşedinte al acestei formaţiuni politice nu a mai beneficiat de nici o invitaţie la nici o emisiune TV. Politicianul a adus în discuţie faptul că televiziunile sunt în mare parte deţinute de câţiva oameni de afaceri influenţi care dictează anumite teme ale agendei publice. Marian Miluţ susţine că a putut face o comparaţie între presa din Statele Unite şi din Germania, ţări în care domnia sa a locuit o perioadă, şi presa românească pe care o consideră net inferioară, fiind mai degrabă o presă “deşănţată”.Rugat să detalieze, domnul Marian Miluţ a susţinut că oamenii de afaceri folosesc presa ca pe niste intrumente de influentare a mecanismelor societale. Cu alte cuvinte există câteva persoane ca Vântu, Voiculescu sau Păunescu, oameni care folosesc instrumentul mediatic pentru a face speculaţii în plan financiar. Exemplul oferit de politician a vizat în principal metodele folosite de Vantu, care, la anumite emisiuni promoveaza persoane care susţin o anumită idee care este în acord cu interesele sale financiare. Astfel în ceea ce priveşte privatizarea CEC Marian Miluţ consideră că nu este oportună o asemenea măsură întrucât era oportun ca această bancă să rămână în continuare o bancă populară, or, la toate televiziunile importante sunt invitate doar persoane formatoare de opinie care sunt pro-privatizarea CEC.Discuţia a continuat cu câteva întrebări adresate iniţiatoarei unui proiect inedit, Diana Dragomir, care administrează în prezent un portal politic. Rugată să se pronunţe cu privire la motivaţiile care au condus-o către această iniţiativă Diana Dragomir a răspuns că ea a propus acest site ca o mănuşă aruncată politicienilor care, la fel ca şi domnul Miluţ prezent la dezbatere, se simt nereprezentaţi în plan mediatic.În ceea ce priveşte retribuţiile financiare legate de acest proiect, mai exact de banii pe care un deţinător al unui asemenea site i-ar putea câştiga Diana Dragomir a refuzat să se exprime. Întrucât preşedintele a acuzat adesea televiziunile că nu îi permit să le prezinte potenţialilor electori avantajele votului uninominal în varianta propusă de el, a adaugat ca in opinia domniei-sale, media alternativa este o buna oportunitate de exprimare, in special blogurile şi site-urile politice. Cristian Dorombach, cunoscutul deţinător al blogului www.piticu.ro a fost întrebat cu privire la posibilul război electronic din preajma alegerilor europarlamentare. Răspunsul lui Cristian a fost că se bucură că cel puţin în ultimele două zile nici măcar nu a întrezărit semnele unui asemenea război şi că pe internet nu au apărut banere cu conţinut electoral. De asemenea Cristian a atras atenţia asupra faptului că deţinerea unui blog de către un politician nu este o armă de neglijat în bătălia politică. Astfel blogul lui Adrian Năstase este citat o dată la două zile la marile televiziuni, ceea ce demonstreză tocmai acest lucru.Deţinătorul blogului www.piticu.ro a fost întrebat dacă el consideră că ar putea deveni vreodată agent de influenţă politică. Răspunsul a fost unul negativ, dat fiind că la acest moment Cristian se teme oarecum să facă anumite comentarii cu tentă politică pentru a nu fi considerat partizan al unei culori politice. În opinia sa un blog cu temă politică este ok, dar trebuie să se înţeleagă faptul că dacă cineva este anti- Năstase nu e neapărat liberal.  Internetul şi mercenarul-ciripitor În etapa următoare a dezbaterii s-au atins punctele cele mai sensibile. Întrebat de posibilitatea de a începe un război electronico-electoral Marian Miluţ a răspuns că el a lucrat în domeniu şi că în ultimii 35 de ani aproape nu a trecut zi să nu deschidă un calculator şi, ca atare, internetul reprezintă pentru el o provocare. De asemenea a susţinut că, aşa cum afirma şi Bill Gates, mass-media se vor schimba enorm în următorii 10 ani ca urmare a apariţiei internetului. Fireşte tendinţei de idealizare prezentă în discursul lui Marian Miluţ i s-a răspuns promt prin invocarea unor realităţi menite să pună în discuţie viziunea optimistă a politicianului: astăzi avem bloguri “curate” în care oamenii chiar spun ceea ce cred, dar oare ce se va întâmpla în momentul în care politicienii vor angaja oameni care să posteze comentarii de o anumită natură pe forumuri şi blog-uri? Este evident, şi Cristian a susţinut acest lucru, faptul că deşi suntem într-o perioadă de pionierat la blogurilor există deja oameni care postează comentarii la comandă. În opinia cunoscutului bloger se poate identifica un asemenea un individ apaţinând acestei noi specii de “mercenar-ciripitor” în momentul în care acesta este rugat să îşi susţină cu argumente temeinice punctul de vedere. În cele mai multe cazuri aceştia nu sunt capabili să facă acest lucru şi se retrag. Locul predilect în care se dă acum bătălia mediatică sunt forumurile publicaţiilor on-line şi ale televiziunilor, dar la limită, orice loc nemoderat poate deveni un teatru de operaţiuni în războiul electronic în care apar aceşti “troli” care ştiu doar să atace. Marian Miluţ, la ceasul adevărului Întrebat cu privire la utilizarea în acest sens a Internetului, Marian Miluţ a recunoscut că în formaţiunea politică pe care o conduce sunt unii indivizi pe care el i-a numit “diversionişti” şi care, fiind un fel de “Gică-contra”, ar avea stofă de “troli”. Întrebat dacă există acum în acest partid troli, Marian Milut a răspuns zâmbind “Încercăm şi noi” Uite blogul, nu e blogul Prezenţi în număr mare la această dezbatere, studenţii de la Facultatea de Jurnalism au atras atenţia că aceste bloguri politice apar ca ciupercile după ploaie în campania electorală şi dispar rapid la scurt timp după terminarea campaniei. Marian Miluţ a atras atenţia asupra faptului că cine le închide se închide şi că în lipsa comunicării vor rămâne şi ei, ca oameni politici, închişi. Prima reacţie venită din partea unui participant la dezbatere a vizat tocmai discursul “populist” al lui Marian Miluţ şi faptul că prezintă o versiune cu mult idealizată a ceea ce va însemna campania electorala pe internet. Mesajul scris nu are viitor În opinia unui student de la Jurnalism este prematur să folosim sintagma “război electronic”, dat fiind faptul că în România răspândirea internetului este departe de a fi semnificativă în plan electoral. De asemenea el a atras atenţia asupra faptului că nu trebuie să aşteptăm prea multe din partea acestor noi media deoarece mesajul scris nu are viitor în opinia sa. Este cu mult mai atractiv să ai imagini si sunet decât să ai doar nişte texte obositoare de citit. Slaba reprezentare a internetului face ca în prezent mesajul politic pe internet să nu fie relevant în prezent. Faptul că mesajul politic pe internet este scris şi faptul că nu există un moderator îl face să nu aibă însă nici viitor. Fireşte că la această intervenţie au existat numeroase replici considerându-se că tocmai aceasta este atracţia: lipsa moderatorului, lipsa gate-keeper-ului Am putea adăuga la contra-argumente şi faptul că posibilităţile tehnice nu sunt limitate astfel că într-o zi va fi probabil posibil să avem şi sunet şi imagine şi întâlniri în spaţii virtuale cu candidaţii politici.             Google-bomb şi prostănacul             O altă modalitate prim care războiul electronic poate deveni unul murdar este aceea în care putem face în aşa fel încât anumiţi termeni pe care îi căutăm pe Google să fie asociaţi cu anumiţi politicieni. În momentul de faţă dacă tastăm pe Google termenul “prostănac” primul rezultat returnat este chiar blogul lui Mircea Geoană. Acest lucru poate fi întâmplător, dar poate fi şi dirijat.             Cine controlează internetul câştigă alegerile?                        La această întrebare răspunsurile au fost fireşte negative, dacă ar fi să luăm în calcul şi numai faptul că 40% din populaţia ţării trăieste la ţară.             Concluziile dezbaterii: 

  • Există “troli” care postează mesaje la comandă
  • Există “bombe Google” (se folosesc!)
  • Bloggerii sunt lideri de opinie, pentru ca, asa cum spunea Cristian Dorombach, cei 2500 de vizitatori zilnici ai blogului au incredere in opiniile sale si le urmeaza
  • În 2008 partidele se vor orienta spre campanii pe internet
  • Politicienii ar trebui să îşi facă inclusiv conturi pe HI5 (sugestie a studentilor la Jurnalism)

Rezumat scris de Maria Cernat, coordonatoare programe Ascmedia

November 13, 2007 - Posted by | Uncategorized

2 Comments »

  1. E corect ca am initiat http://www.epolitics.ro, dar acum ma ocup INTEGRAL de http://www.inpolitics.ro. Cred ca se impune o mica rectificare, Horea:) Merci.

    Comment by Diana Dragomir | November 15, 2007

  2. […] reacţii online le-am observat la Marius Nicolescu si la Horea Badau, ultimul fiind si moderatorul […]

    Pingback by Impresii at Marian Miluţ | November 16, 2007


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: