Horea Mihai Badau

blog de ardelean

Merita rromii manele la TVR? (ce s-a discutat)

 

”Victor Socaciu, unul dintre reprezentanţii Partidului Social Democrat în Consiliul de Administraţie al Televiziunii Române a propus ridicarea embargoului privind difuzarea manelelor la postul public de televiziune. În opinia sa, acest gen muzical ar putea fi prezent în emisiunea dedicată minorităţii rrome, emisiune care se află deja în grila de programe a TVR. La dezbaterea moderată de preşedintele Asociaţiei Consumatorilor de Media, domnul Horea Bădău, au participat Victor Socaciu, Tudor Octavian, Ciprian Necula (Agentia de Monitorizare a Presei), Tudor
Ionescu si Teodora Suteu din partea Asociatiei Noua Dreapta, ziaristi, bloggeri (Andrei Rosca, Marius Nicolescu si altii), studenţi de la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, de la Şcoala Naţională de Ştiinţe Politice şi Administrative, precum şi alte persoane interesate de această temă.

Argumentele prezentate de Victor Socaciu în favoarea ideii de a oferi dreptul de a difuza manele la postul public de televiziune pot fi sintetizate astfel:

Chiar dacă nu ne plac manele nu avem dreptul să le interzicem. Am avea o situaţie în care o largă pătură socială gustă acest gen muzical şi difuzarea genului în cauză este interzisă, dat fiind gustul personal al membrilor din Consiliul de Administraţie al TVR. Cu alte cuvinte, de pe poziţia de putere a membrilor Consiliului de Administraţie, ar trebui să separăm planul estetic de planul etic: nu este etic să cenzurăm un gen muzical pentru că nouă ni se pare ce puţin discutabil din punct de vedere estetic.

Un alt argument, de data aceasta în favoarea ideii de a introduce manelele în mod special în emisiunea destinată minorităţilor, avea în vedere faptul că manelele sunt strâns legate de universul rromilor.

Ciprian Necula a replicat spunand ca manelele sunt ascultate si de un foarte mare numar de romani, deci le apartine si lor.

Victor Socaciu a subliniat ca dreptul esenţial care poate constitui un suport al acestei iniţiative este libera exprimare şi nici un consiliu de administraţie, fie el şi cel al TVR, nu poate să îl încalce într-un stat care se vrea democratic.

În fine, ultimul argument al domnului Socaciu viza faptul că si cei cărora le plac manelele, rromi sau români, plătesc abonament TV, şi, prin urmare, nu putem cenzura un gen muzical în care aceşti oameni se regăsesc.

În ceea ce îl priveşte, Tudor Octavian consideră că se pot identifica nişte manele de calitate (adică să nu aibă versuri care să conţină expresii licenţioase şi să nu fie plagiate după alte cântece) care să fie difuzate.

De asemenea Tudor Octavian a aratat ca este de acord cu difuzarea manelelor, dar si-ar dori sa fie selectate textele, dat fiind ca majoritatea versurilor menelelor sunt ”golanesti”

Contraargumentele la iniţiativa propusă de domnul Socaciu se concentrau în jurul următoarelor idei:

Nu trăim într-o democraţie, ci într-o dictatură a prostului gust reprezentat de manele şi de textele deşănţate ale acestora. Manelele nu sunt un gen discriminat atâta timp cât ne agasează la tot pasul. Prin urmare, nu avem nevoie la TVR de manele. (reprezentantul “Noua Dreaptă”)

Ar trebui ridicat embargoul în privinţa manelelor şi atât, nu ar trebui să sugerăm şi emisiunea în care acestea să fie difuzate (Catalina Pantia, studentă FJSC)

Tvr-ul ar trebui să prezinte ceea ce este reprezentativ pentru Romania, iar manelele nu sunt reprezentative (Florin Zahorneanu, student). Replica domnului Socaciu a fost că nu trebuie să prezentăm doar ceea ce ni se pare “frumos” ci să ne prezentăm aşa cum suntem. Nu criteriul estetic, ci criteriul popularităţii trebuie să primeze în selectarea a ceea ce este reprezentativ.

Au existat fireşte câteva teme colaterale care pot fi sintetizate sub forma unor întrebări:

  1. Sunt manele legate exclusiv de etnia rromă sau sunt o muzică a rromilor pentru români?
  2. Sunt manelele specifice spaţiului românesc sau pot fi ele întâlnite şi în alte ţări, de pildă în Bulgaria? (Au existat persoane care au susţinut că în Bulgaria fenomenul manelelor este de o mai larga amploare decât cel din România)
  3. Dacă realizatori precum Teo Trandafir a încasat sume de bani pentru a difuza manele ce l-ar împiedica pe un realizator de la TVR să facă acelaşi lucru?
  4. Sunt manelele rezultatul unor asteptati reali di partea publicului sau sunt rezultatul faptului că manelistii de succes şi-au cumpărat timp de antenă de la realizatorii TV?
  5. Pe ce criterii vor fi selectate manelele la TVR dacă nu pe cel …. financiar?”

Multumesc Maria Cernat, pentru rezumatul discutiei.

Ar mai fi de adaugat ca, la finalul discutiei Victor Socaciu le-a cerut celor prezenti sa voteze daca sunt in favoarea ridicarii ”embargoului” impus manelelor. A avut voturi ”pentru” de la mai mult de jumatate din cei prezenti.

Cu toate acestea, Victor Socaciu a afirmat ca discutiile l-au ajutat sa-si formeze o parere si ca a retinut faptul ca sunt foarte multe pareri negative vizavi de initiativa de difuzare a manelelor de catre Televiziunea Publica.

P.S. In curand, aici, opiniile celor care au participat la dezbatere

October 30, 2007 - Posted by | Uncategorized

7 Comments »

  1. Potrivit D.E.X., definiţia termenului de subcultură este aceea de „Cultură a grupurilor şi subgrupurilor sociale dintr-o comunitate etnică.”, definiţia termenului cultură, fiind aceea de „Totalitatea valorilor materiale şi spirituale create de omenire şi a instituţiilor necesare pentru comunicarea acestor valori.”

    Aşa cum este în mod evident situaţia şi în cazul etniei ţigăneşti în raport cu etnia majoritară cu care aceasta convieţuieşte (indiferent că este vorba de majoritatea românească, franţuzească sau germană), sunt vizibile diferenţele dintre valorile culturale şi morale dintre aceste două grupuri umane.

    Din păcate, multe dintre valorile culturale şi morale specifice subculturii ţigăneşti sunt de multe ori opuse ca sens valorilor culturale şi morale ce caracterizează majoritatea.

    Căteva antiteze dintre cele două grupe de valori sunt de notorietate publică, şi au caracter general, putând fi întâlnite ca sursă a problemelor de intergare pe care etnia rromă le are peste tot în lume.

    Sunt trasaturi specifice comunitatii rrome – de notorietate publică, cele privind: infracţionalitatea ridicată în cadrul etniei ţigăneşti, comportamentul zgomotos, vulgar şi deranjant al membrilor ei în spaţiul public, tendinţa către agresiune a membrilor săi, refuzul adoptării şi respectării regulilor generale de comportament decent, etc.

    Sursa acestor comportamente deviate în raport cu normele de comportament general se regăseşte în bagajul valoric al subculturii ţigăneşti, care constituie sursa acestor comportamente anormale.

    Elementele valorice ale unei culturi sau subculturi se întrevăd cel mai uşor în bagajul folcloric al etniei respective, în conţinutul unor cântece, poveşti, legende, etc.

    Modul specific de transmitere al acestor valori în cadrul etniei rrome (datorat talentului muzical nativ al membrilor săi) îl constiuie muzica ţigănească (astăzi asimilată în mare măsură curentului muzical numit manelism), ce constituie o radiografie sinceră a valorilor promovate şi acceptate de comunitatea ţigănească în ansambul ei.

    Bagajul lingvistic sărac al versurilor manelelor şi mai ales mesajul social al acestora, de multe ori profund negativ din punct de vedere moral, a constituit şi constituie în continuare o sursă majoră de îngrijoare pentru toţi cei ce ţin la prezervarea valorilor sociale şi culturale specifice tradiţiilor native româneşti (respectul pentru autoritatea publică, hărnicia şi respectabilitatea mijloacelor de trai obţinute prin muncă cinstită, cultul muncii, bunul simţ ca manifstare a respectului pentru cei din jur, etc.).

    Din păcate, asistăm la un transfer valoric negativ, prin intermediul manelelor, dinspre etnia rromă, către majoritatea românească, fapt de natură să deterioreze fondul moral şi cultural al culturii româneşti, fapt ce cosntituie un argument primordial in sprijinul stoparii propagarii acestui gen muzical.

    Consideram ca TVR-ul, prin statutul sau de televiziune publica, nationala, urmareste in primul rand păstrarea tradiţiilor culturale româneşti, fapt pentru care atragem atenţia opiniei publice asupra pericolului reprezentat de preluarea fără discernământ a unor modele comportamentale şi a unor valori subculturale aflate de multe ori în opoziţie cu cele ale majorităţii.

    Sunt încă proaspete în memoria colectivă dezbaterile ce au avut loc atât în Parlamentul României cât şi în discuţiile televizate pe această temă, unul dintre cei mai proeminenţi analişti ai acestor contradicţii valorice fiind dl. Senator George Pruteanu.

    Trebuie sa devenim consteinti cu privire la pericolul reprezentat de înlocuirea unor valori sociale cu alte „valori” cu caracter anti-social.

    Asistăm cu îngrijorare la instalarea în sfera normalului a unor comportamente şi obiceiuri anormale, imorale şi, de ce nu, revoltătoare, neacceptate ca fireşti în nici o ţară civilizată.

    Sub impactul mass-mediei, datorită frecvenţei cu care le întâlnim, am ajuns să privim aproape ca fireşti şi normale fenomene specifice etniei ţigăneşti, ca cerşetoria organizată a minorilor, cordonată de părinţi, cedarea de minori terţilor în vederea exploatării lor, prostituţia, vânzarea de copii, aservirea pentru datorii, cămătăria, promisiunea femeii şi darea ei în căsătorie, căsătoria copiilor, etc., aspecte întrunite în practica CEDO sub definiţia de „persoană de condiţie aservită”, constituită ca sinteză a situaţiilor de robie (fila 259 – Corneliu Bârsan – Convenţia Europeană a Drepturilor Omului – Comentariu pe articole – Vol I).

    Din această perspectivă, trebuie avute în vedere la analizarea conţinutului programelor muzilace difuzate, dispoziţiile constituţionale referitoare la libertatea de exprimare, precum şi cele ale legii speciale, referitoare la publicaţii. În acest sens, instanţa trebuie să aibă în vedere dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 3/1974, care prevede în mod expres că „presa are datoria de a interveni în spirit critic, militant, pentru înlăturarea neajunsurilor şi stărilor de lucruri negative din orice domeniu de activitate, de a combate manifestările cu caracter antisocial, abaterile de la normele eticii şi echităţii …, de a dezvălui fenomenele dăunătoare societăţii … şi de a acţiona pentru înlăturarea lor”.

    Comment by rapcea mihai | October 30, 2007

  2. Este evident si indubitabil ca exista un interes major la mijloc si imi permit si o intrebare: daca pana acum nu a fost nimeni nemultumit si nu s-a preocupat nimeni de aceasta problema, desi majoritatea Consiliului de Administratie era impotriva “embargoului” cum se justifica faptul ca acum nu mai este nici moral,nici legal? Acest fapt este dovedit totodata prin rezultatul votului pozitiv in privinta ridicarii asa zisului embargo “A avut voturi ”pentru” de la mai mult de jumatate din cei prezenti.”
    Domnul Victor Socaciu, la un moment dat, s-a ascuns in spatele pseudodemocratiei din tara noastra pentru a se argumenta in aceasta privinta. Domnii din Consiliul de Administratie al Televiziunii Romane se bazeaza pe niste presupuneri si argumentari nefondate si si trag concluzii pripite si eronate (aici ma refer la declaratia Domnului Socaciu in care dansul a precizat ca romanii se regasesc in acest gen muzical. Asadar, in acest context, apare o problema in urma declaratiilor contradictorii ale domnului Socaciu “manelele sunt strâns legate de universul rromilor” si ca ar trebui difuzate in emisiuni dedicate acestei categorii sociale.
    In sfarsit imi permit si 2 intrebari: Televiziunea ROMANA nu ar trebui sa difuzeze emisiuni cu specific ROMANESC, si nu ale altor minoritati si etnii? Deci este absurd sa declari ca manelele sunt parte integrata din cultura si educatia romanilor si a Romaniei, deoarece ele provin si isi au radacina din zona Orientului Mijlociu, ulterior emigrand in zona Balcanica a Europei.
    A IIa intrebare am transformat-o intr-un raspuns pe care doresc sa il adresez domnului Socaciu la o afirmatie de-a dansului si anume ca atat tiganii (caci nu exista Dictionarul Explicativ Roman termenul de rrom, acest cuvant fiind un mod de “alint” si un moft al Uniunii Europene) cat si romanii platesc abonamentul TV, deci au dreptul de a asculta manele pe postul national de televiziune. Ii aduc aminte ca in grila de programe mai exista posturi de televiziune precum Taraf tv sau Etno tv.
    Multumesc.

    Comment by Andrei | October 30, 2007

  3. mai ramane sa se predea in scoli la ora de muzica si e totul complet :|:|:|

    Comment by Lucian | October 30, 2007

  4. Mai degraba am incerca sa iesim in evidenta cu artisti sau trupe reprezentative pt muzica romaneasca cum ar fi Tudor Gheorghe, Iris, Holograf…etc. Nu sa cream o imagine negativa.

    Comment by IronCross | October 30, 2007

  5. Cred ca e vorba de campanie electorala de 2 bani pentru PSD… care viseaza la voturile tiganilor si ale manelistilor. Dar d-l Socaciu nu a luat in consideratie faptul ca acesti indivizi privesc Romania doar ca pe o prada, o multime de fraieri de la care se poate fura, cersi etc, conform versurilor respectivelor manele. Ori poate ca nu-i pasa.
    Toata lumea este satula de manelele omniprezente in decorul urban si rural al Romaniei, si chiar al intregii Europe. Ajunge! Macar la tvr sa nu-i aud!

    Comment by Ovidiu | October 31, 2007

  6. […] Restul pozelor aici. Singura reacţie pe vreun blog afară de ăsta se află aici. […]

    Pingback by Manele la TVR - concluzii şi poze « NICOLESCU | October 31, 2007

  7. […] o saptamana am asistat (din primul rand) la o alta dezbatere la care Tudor Octavian a fost invitat, alaturi de Victor Socaciu si, spre sfarsitul dezbaterii, in […]

    Pingback by Andrei Rosca: My way » Blog Archive » Tudor Octavian despre Plesu si Liiceanu | March 25, 2008


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: